Luxemburg 2009

Tidigt lördag morgon träffades vi på Svågertorps station. Det var jag (Marita), Madeleine och Stefan och vovvarna, Mille och Lara som skulle åka med tåget över till Kastrup. Allt gick bra, vi var i god tid och var inte försenade. Jag var lite orolig för hur Mille skulle få plats i den lilla flygväskan men det gick jättebra. Lara och Mille var jätteduktiga. Väl framme i Luxemburg såg vädret lite grått och disigt ut och givetvis fanns inga paraplyer med. Stefan gick på jakt men kom slokörad tillbaka då det bara fanns damparaplyer i svart med rosa inslag och paljetter för 43 euro och uppåt. Vädret var dock fint, och inga droppar kom under hela helgen. Först skulle hotellet letas upp. Den informationen vi hade var att det låg ca 200-300 meter från flygplatsen. Efter lite letande hittade vi det till sist. Rummet var jättetrångt men helt ok. Lite rastning av hundar gjordes och sedan for jag och Madeleine med bussen till ett närbeläget köpcentrum inne i centrala delarna av Luxemburg, 100 m från mässhallarna där utställningen avhölls. Madeleine älskar att shoppa så naturligtvis köpte hon lite kläder. När vi kom tillbaka till hotellet var det min tur att passa Mille och Lara för då tog Stefan och Madeleine en tur till samma köpcentrum. Kvällen tillbringades med en god middag på hotellets restaurang. Lite hundvård samt lite sång och historieberättande som nog inte passar att tryckas här!!

Den stora dagen
Uppe med tuppen. Efter att ha rastat och gjort iordning hundarna kom familjen Hardes vän och hämtade oss i bil 07.30 och körde oss till Luxexpo utställningshall. Väl framme letade vi upp en bra plats vid ringen och packade upp våra grejor. Stefan gick iväg och fixade lite pappersarbete. Bredvid oss började en man och en kvinna packa upp sina saker, de hade en liten bichonkille med sig. De pratade franska så jag förstod inte så mycket av vad de sa. Vid ett obevakat ögonblick stack den lilla bichonkillen ut och sprang till Madeleine när då matte kallade på honom, Giny, förstod jag att det var Milles bror. På stapplande franska presenterade jag mig och berättade att det var brorsan Mille som de stod bredvid. Sen kom Stefan tillbaka och fick också träffa Giny med matte och husse.

Tävlingsdags
Rasen började bedömas och när det var dags för Milles tur skulle han tävla med en hane från Belgien. Efter att domaren känt igenom dem och sett dem i rörelse blev Mille 1.a och fick cert och blev därmed luxemburgsk champion! Klassen efter gick Giny. Tyvärr blev han slagen av en tysk hane och blev 2:a med reserv-cert. I tävlan om cacibet blev Mille återigen placerad på 1:a platsen. När det var dags för tikarna så höll vi tummarna, Lara tävlade mot en belgisk championtik, men gick också segrande ur den striden och blev luxemburgsk champion. I tävlan om cacibet var det en hund från Frankrike som stod för konkurrensen, men Lara blev 1:a! Till slut blev det som jag var rädd för (fast i positiv riktning), både Lara och Mille skulle in samtidigt och jag är ju ingen handler! Hur skulle detta gå! I tävlan om Biret fanns det även 2 st juniorer, en från Belgien och en från Frankrike som de skulle tävla mot. Stefan hade Lara och jag Mille. När vi stod uppställda och domaren skulle titta på hundarna tyckte hon att vi skulle byta hundar. Stefan tog Mille och jag Lara. Det hela slutade med att Mille blev BIR och Lara BIM. Tänk att få åka från Sverige med två hundar och bli 1.a och 2:a. Båda fick cacib och blev Luxemburgska champions. I gruppfinalerna blev Mille inte placerad. Stefan hade också anmält i parklass, det var ca 45 par som tävlade och det gick ett sus genom publiken när våra små ulltussar trippade in. De blev uttagna bland de sju bästa, men sen blev de inte placerade (I Luxemburg placerar man bara tre st), men de blev nog ändå lite publikfavoriter, Nöjda och glada med dagens framgångar sa vi adjö till Milles bror Giny och hans husse och matte. Sedan åkte vi med Istvan till hans hem i Tyskland för en god middag med hans sambo Stefan. På väg mot deras hem blev vi stoppade av vad jag trodde var polisen, men det var tullen som ville kolla pass och dylikt. Som tur var hade Stefan våra pass så allt gick bra. Hemma hos Istvan och Stefan och deras pudlar avnjöt vi sedan en underbar middag med hemgjord gulasch soppa och apfelstrudel med vaniljglass, jordgubbssylt, vaniljsås och ägglikör. Efter några timmar med god mat och trevligt sällskap blev vi körda tillbaka till hotellet. Trötta men supernöjda och glada somnade vi med ett leende på läpparna.

Hemresa
På måndagen packade vi ihop våra saker och begav oss till flygplatsen. Planet var två timmar försenat men vid 14.00 tiden var vi tillbaka i Sverige igen, med två små vita ulltussar som blivit luxemburgska champions. Grattis till Mille och Lara!!